Mi a speciális a magyar nyelvtanulókban?
15 éves nyelvtanári pályafutással a hátam mögött, úgy érzem, körvonalazódik, hogy milyen nyelvtanulók vagyunk mi, magyarok. Épp olyan tulajdonságokkal bírunk, mint a mindennapi életben: szeretnénk jobbra, szebbre törekedni, választékosan fogalmazni, de ha ez nem megy úgy, ahogy elképzeltük, akkor inkább meg sem szólalunk. Ha nem lenne tökéletes a mondat, akkor inkább neki sem futunk. Volt szerencsém tanítani Spanyolországban is, ott például kiestek a diákok a padból, egymás szavába vágtak és egyáltalán nem érdekelte őket, hogy hemzseg a mondandójuk a nyelvtani hibáktól. Lazábbak voltak és merészek. Mi görcsösek vagyunk és bizonytalanok.
Pontokba szedve, mi is jellemző a magyar nyelvtanulókra nagy átlagban:
1. Magabiztosság hiánya – ,,én ezt úgysem tudom elmondani”; ,,tele lesz hibával”; ,,inkább bele sem kezdek”. Amikor a hozzánk jelentkezőkkel beszélek, szinte kivétel nélkül leértékelik a nyelvtudásuk szintjét, aztán az ingyenes szintfelmérő alkalmával sorra kapjuk a jóval magasabb besorolásokat. Az első dolgunk mindig az önbizalom építése.
2. Választékos megfogalmazás – rengetegszer akad el tanítványom az órán, csak azért, mert amit magyarul megfogalmazott magában, nem tudja elmondani angolul. Mert ő ugyanolyan szépen és választékosan szeretné kifejteni a véleményét, ahogy az anyanyelvén tenné. Ezt az elképzelést el kell felejtenünk, és az egyszerűsítés elvét kell alkalmaznunk.
3. Magnóhallgatásban gyengék vagyunk – habár a mostani, fiatal generáció jó irányba halad e téren. Miért lehet az, hogy nem remekelünk ebben a készségben? Két oka van. Először is, mindent szinkronizálva nézünk, mert ugyebár így sokkal kényelmesebb, pihentetőbb a filmnézés, mint a feliratot olvasgatva. Másrészt görcsösen arra figyelünk, hogy mit nem tudunk, mit nem hallottunk jól, nem pedig a kulcsszavakra. Ha nem értünk minden egyes szót, leblokkolunk és elakadunk. Ehelyett arra kellene koncentrálni, hogy a hangsúlyos szavakat meghallva összetegyük a szöveg jelentését.
Mi a tanácsom?
Ötvözzük a spanyolok lazaságát és bátorságát, a mi szorgalmunkkal és tökéletességre törekvésünkkel. És akkor határ a csillagos ég, de legalább is a felsőfokú nyelvvizsga…
Legfrissebb blog bejegyzéseink
A beszédkészség fejlesztés az egyik legnehezebb dolog, mivel a legjobban akkor tudja az ember magasabb szintre emelni, hogy ha van, aki kijavítja és segíti a fejlődésben. De mi van akkor, ha valakinek nincs beszéd partnere?
Ezt az 5 hibát szinte minden nyelvtanuló elköveti a tanulás során. Te NE tedd!!
Sokan úgy érezzük, hogy feleslegesen vágunk bele az idegennyelv tanulásba, mert azt gondoljuk, hogy nincs elég jó nyelvérzékünk az elsajátításához. Valóban csak az lehet ügyes, akinek jó a nyelvérzéke? Cikkünkből kiderül.
„Én utálok magolni!”. Általában a szótanulásról mindenkinek a magolás, memorizálás jut eszébe, pedig nem feltétlenül kell hosszú órákat eltöltenünk azzal, hogy a fejünkbe véssük az új szavakat. Az egyszerű és gyors szótanulásnak is megvannak a stratégiái. A továbbiakban ezekről olvashattok kicsit bővebben.
Gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon felnőtt vagy idősebb korban is érdemes-e elkezdeni egy új nyelv tanulását. A válasz mindkét esetben egyértelműen: igen! Meg is mutatjuk hogyan!
Mikor vágjatok bele az olvasásba idegen nyelven? Milyen kínálatból tudtok választani? És miben segít nektek, ha idegen nyelven olvastok? Mindenre fény derül a cikkünkből!